Animace – z lat.
Anima -čo znamená duša – teda v animácii ide o oživovanie neživého
-predfilmová história -
The magic
lantern (c. 1650), Thaumatrope (1824), Phenakistoscope (1831), Zoetrope (180 AD; 1834), Flip book (1868), Praxinoscope (1877)
-po objave filmu bratmi Lumiérovcami – 1895 –
Příjezd vlaku, Odchod dělníků z továrny (1.dokumenty)
1902 – Cesta na mesiac – Georges Méliés (stoptrik,
dvojexpozice, prolínačka)
Ježibaba (1.fikce)
1908 – Fantasmagorie – 1.animovaný film – Emile Cohl
(hrdina Fantosche) – černé pozadí, bílá kresba
1914 – Gertie the Dinosaur – Windsor McCay 1914 (po
Malom Nemovi)
– pásová výroba, zrod veľkých
štúdií
20.roky – Pat Sullivan a Otto Messmer – Felix the Cat
– 1.hviezda animácie
30.roky – Max a Dave Fleischer – Fleischer Studios –
Betty Boop – 1.kreslený vamp
30.roky – rozmach animačných štúdií – produkcia cartoons a
animovaných grotesiek
nástup Disneyho:
Walt Disney – v roku 1940 mal už 1500 zamestnancov-
psychológia postáv a dráma známa z hraného filmu
1927 – Steamboat Willie – Ub Ibwerks – vynález
zvukového filmu –) 1.kombinácia animácie so zvukom
Donald Duck. Mickey Mouse, Bambi...
„iluze života“
1941 – Fantázia – 1.celovečerný animovaný film
Disneyho pravidlá
Squash & Stretch – (stlačení a protažení) každý organický objekt se při svém pohybu nějak deformuje. Termínem Squash & Stretch se míní u pohybu postavy přehnání tohoto efektu.
Squash & Stretch – (stlačení a protažení) každý organický objekt se při svém pohybu nějak deformuje. Termínem Squash & Stretch se míní u pohybu postavy přehnání tohoto efektu.
·
Staging – (scéna) je nastavením animace. Obsahuje světla, úhly
kamer, efekty atd.
·
Anticipation – (anticipace) očekávání reakce na akci, to je
anticipace.
·
Pose to
Pose/Straight Ahead –
(póza do pózy, přímo vpřed) jsou dva termíny, které popisují dvě animační
techniky. Pose to Posedefinuje
jen dva důležité klíčové stavy a stavy mezi těmito událostmi je pak
„vyplněn“. Straight Ahead naproti
tomu definuje jeden klíčový snímek za druhým, tedy přímou nepřetržitou linii v
čase.
·
Follow
Through/Overlapping –
(pokračovat, překrývat) podnět, nebo překrývání pohybu částí těla.
·
Ease In/Ease
Out – (náběh, dozvuk)
objekt se začne pohybovat pomalu, dosáhne své rychlosti a pak se zase pomaleji
zastavuje.
·
Curves – (křivky) ve skutečnosti je takřka každý pohyb
popsatelný křivkou a není při tom podstatné, zda se jedná o paži plavce, nebo
otáčení hlavy.
·
Secondary
Action – (sekundární
akce) je pohyb, který je vyvolán pohybem jiného objektu.
·
Timing – (časování) je rychlost, se kterou je akce provedena
·
Exaggeration – (nadsázka) může být použita v mnoha případech: ruce
které se protáhnou když se postavička zachytí při pádu s útesu, oči vylézající
z důlku při znázornění překvapení a podobně.
·
Appeal – (výzva) postava musí vypadat přirozeně.
·
Personality – (osobnost) podobně jako živý herec, tak i dobrý
animátor musí umět dát postavě dojem osobnosti.
Európa
– animácia ako avantgarndné umenie:
1911 - Ladislas (Vladimir) Starevič – Kameramanova
pomsta (entomologista)- loutkový film,bájka, satira
1932 – Alexandr Alexejev – Noc na lysé hoře
(špendlíkové plátno)
1932
– Berthold Bartosch – L`
Idee
Žádné komentáře:
Okomentovat