STORYBOARD
Storyboard
je sekvence obrázků vytvořená za účelem previzualizace výsledného díla. Obvykle
bývá
kreslený,
může být i fotografovaný. Storyboad je kreslený scénář. Slouží především k
zachycení myšlenky děje. Příběh je staticky zachycen v krocích na jednotlivých
obrázcích. Storyboard by měl být srozumitelný a snadno pochopitelný. Může se
jednat o scénář filmového příběhu, banneru, animace, konceptu či nějaké
interaktivní aplikace. Děj můžeme díky storyboardu snadno přetvářet dřív, než
se pustíme do animace. Storyboardy se liší podle účelu. Storyboard vytvořený
pro film bude pravděpodobně složitější než storyboard na animovaný banner, kde
nemusíme například popisovat pohyb kamery.
Co by nemělo na storyboardu chybět:
chronologické
číslování jednotlivých políček tak, jak jdou za sebou v animaci, textový popis
děje v daném políčku, případně texty, které říkají postavy v příběhu. Popis
může být i doplněn časovým údajem trvání dané scény. Můžeme jej psát přímo do
obrázku. Přehlednější způsob je rozdělit storyboard na dva sloupce. Do levého
vkládáme pod sebe jednotlivá políčka a vpravo ke každému z nich přiřazujeme
popisný text. Storyboard má mnoho vizuálních podob. Nejčastější je kresba
tužkou či perokresba. Pokud neumíme kreslit, použijeme fotografie, koláže,
vektorovou grafiku apod. Storyboard by neměl zabrat více času než výsledná
animace či film, proto lze při vytváření zjednodušovat a schematizovat.
Storyboard a
jeho obrazová část
Storyboard je základní dokument
nejen pro režiséra, ale pro všechny,
kteří s ním budou na filmu spolupracovat. Jak vypadá, co má obsahovat
jeho obrazová část a co zvuková.
Vypracování
obrazové části storyboardu předchází volba animační techniky a výtvarného
stylu. Je třeba nakreslit charaktery postav a prostředí. Storyboard je
převedení literárního scénáře do audiovizuální filmové řeči. Obraz a zvuk
přebírá funkci slov. Nositelem děje jsou aktéři. Na úseky jejich hry, podle
její důležitosti pro vývoj vyprávění , je třeba soustředit oči diváka a
z tohoto důvodu je třeba předem scény rozdělit na jednotlivé záběry kamery
snímající jejich akce.
Kamera -
zaznamenává a dále zvýrazňuje akci herců
a)
Směr – přímý pohled, nadhled, podhled atd.
b)
Kompozice - umístěním, velikostí herců a formátu.
c)
Pohyb – nájezd, odjezd, švenk, jízda.
Střih – jako ostré
nebo měkké spojení záběrů
Směr a pohyb jako spojovací
prostředek.
Pravidlo osy a jeho význam pro
orientaci.
Ostatní způsoby použití střihu.
Časování (timing) jednotlivých záběrů dává jak ucelenou vizi celku, tak podklad pro
hudebníka, event. doprovodné slovo a produkci. Má informativní , dramatickou či
rytmickou úlohu.
Zvuková část
a její prostředky
Hlasový
projev - formy jeho užití a výhody a nevýhody pro animovaný film
Komentář může
zpestřit a usnadnit situace obtížně sdělitelné pantomimickou hrou
Ale přebírá
timing sekvencí a je nutné počítat s tím předem při formování obrazu,
ve
storyboardu, nebo ho nahrávat předem, abychom znali jeho přesnou délku.
Dialog oživí a
zplastičtí animované postavy o zvukový projev. Je třeba ho nahrávat vždy před
obrazem a počítat s jeho délkou již při vytváření storyboardu.
Ovlivní
totiž střih i stavbu obrazu.
Hlasový ruch se užívá ne
jako sdělení, ale jen k vyjádření okamžitých pocitů animovaných postav.
Hudba a její
možnosti pomáhat obrazu
Může mít
funkci ilustrační, atmosférotvornou, lyrickou nebo dramatickou.
Její forma,
instrumentace a tón určuje vždy základní žánr
a náladu filmu.
Nahrává se
většinou na střižený obraz, ale s jejími pasážemi je třeba počítat už ve
storyboardu.
Výjimkou
jsou muzikální nebo taneční čísla, kdy se nahrává předem, rozepisuje okénko po
okénku a obraz se tvoří podle ní.
Hudba
archivní a autorská práva.
Ruchy – dva
druhy
Ruchy jednotlivé
akcentují a doplňují akce
Atmosféry jsou dlouhé
ruchové plochy, vytvářející prostředí scén a vyplňující zvukové pauzy mezi
ruchy jednotlivými v případě, že tuto funkci nepřebírá hudba.
Mix všech
zvukových elementů
Smíchání
všech částí zvukového doprovodu se dělá po natočení a ozvučení filmu, ale
jakousi partituru, ve které se počítá se vzájemnými působením jednotlivých
složek, je třeba vytvořit již ve storyboardu.
Žádné komentáře:
Okomentovat